hoppträning

Nu har jag tagit tummen ur röven och skriver tidigt för en gångs skull!

När jag kom till stallet och skulle ta in hästarna så såg jag att Rille hade massa blod på ena frambenet. Hoppades på att han inte var halt! Tog in Calle först. Sen när jag skulle hämta Rille så var han helt galen, hoppade runt i hagen och var helt galen! Det var faktiskt kul att han kan var busig. Ställde honom sen i spolspiltan och kollade såret, peppar peppar! det var inte så farligt som jag trodde. Tvättade det med hexocil och sen på med blåspray. Sen visiterade jag honom, ett till litet ytligt sår på det andra frambenet och sen hade han att sår vid ganaschen. Då undrar jag var fan har mina hästar hållt på med idag?! :P Calle hade inte en ena skråma medans Rille hade flera sår. humm, jaja. Det var ju inte farligt alls så det var skönt. Var dock jättenojig när jag red fram och kolalde hela tiden om han haltade men han var fin som en nötkärna!

idag var det ju dag 1 av hoppkursen.
Rille var först ut. Han var väldigt pigg och till och med lite stark. Lite starkare än vanligt men det gick bra, det viktigaste var att han lyssnade på mig vilket han gjorde! Vi hoppade "S". Hoppar hinder som är formade som ett S som gör hästen smidig och rörlig. Studs med 3 räcken och sen en oxer med galoppbommar fram och bak. Rille klarade allting jättebra och hoppade bra men i slutet av banan så blir han så trött att han tappar tekniken i frambenen och slänger sig över det sista hindret. Så styrkan är något vi behöver jobba på och som vi just nu håller på med!
Det var en tjej med idag på sin svarta ponny, den är väldigt het och spinger gärna på. Hon styr in i studsen och kommer in för snabbt så ponnyn bara rusar in, hoppar dem 2 första men det 3dje hindret hinner den inte lyfta på benen (eftersom den hoppar för fort) så den slänger in benen och slår med bommen. Landar på knäna och typ släpas, när den kommit upp igen haltar den..men när ryttaren hade skrittat den ett tag så var den haltfri. Vet inte om hon fortsatte hoppa eftersom jag var tvungen att byta häst. Skulle inte ha fortsatt hoppa om jag var ryttaren.

Sen var det Calle och vilken skillnad det är på honom nu och för 2 veckor sen! Börjar hitta knapparna nu. Han lyssnade mycket bättre och rusade inte lika mycket. jag var själv mycket bättre, kom bara fel på ett hinder 1 gång tror jag så det är jag nöjd med. Måste dock ändå vara snabb när det gäller att ta tillbaka honom då han gärna genar efter hindret. men idag slarvade jag inte med vägarna utan vad väldigt noga och det funka bra! Han hamnade ofta i korsgalopp när jag skulle göra småvolter efter ett hinder men det blev bättre när jag använde ytterskänkeln mer. Är väldigt nöjd med dagens hoppträning!
Någonting jag måste jobba med på mig själv är mina hälar. Dem åker oftast upp när jag tillexempel gör volter för att ta tillbaka hästen, vilket inte är bra! Så det ska jobbas också.

Idag var det ju bara lydnad så inga höjder, hoppade som högst 70-80 cm på båda hästarna.
Imorgon är ju lite emr höjder tyckte jag Malin sa, då det blir kul och intressant! Dock så fryser man ihjäl när man rider!! det är ju -12 här i Stockholm. Brrrrrrrr!

ska åka in till stan imorrn och hämta ut min nyårsklänning och träffa Klara lite snabbt. :)
Vi hörs senare ikväll.



Kommentarer
Postat av: Emma Persson

Sådär brukar min också se ut.. Fulla benen med småsår. . Dom kan ju få ta det lite lugnt i hagen iaf. ;)

2010-01-09 @ 12:24:13
URL: http://eemmapersson.devote.se

Kommentera inlägget här:

OBS! Godkänner INTE anonyma kommentarer!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback