dagen hopp-pass

Idag var det hoppning på schemat och det gik väääldigt bra i själva hoppningen. Både han och jag var hoppglada haha!
Jag gjrde en övning som alla hoppryttare känner till antar jag? 3 studs och en oxer. Lätt att bygga! Jag fick korta avståndet mellan sista studsen och oxern eftersom han hoppade för långt ifrån, Hade 7,5 i början men bestämde mig för att korta till ca 6,5 och studsen var 3 m mellan. Byggde lite kortare eftersom han skulle hoppa på styrka och inte fart. Han hoppade riktigt fina och runda språng, vilket var jättekul. Han rev en gång men det var för att jag la mig i. Det var som om han sa "sitt bara och häng med, jag fixar det här!" toppen! Jag kunde tänka på min sits igenom hela övningen också. I slutet var oxern på ca 115-120 cm. Vilket han LÄTT hoppade över. ;) dock ser det så högt ut när man sitter på hans rygg haha!
Lite jobbigt var det för honom eftersom han inte kunde hoppa på fart men han hoppade mycket bättre!
Jag glömde mitt knäskydd hemma, typiskt. men jag lindade självhäftande linda runt knät istället och det funkade! Jag höjde också hindret efter hur mitt knä kändes, den protesterade inte en enda gång ;) det var dock lite jobbigt för mig varje gång jag skulle hoppa av, det gör fortfarande lite ont.
Han gick dock inte så bra i själva ridningen när jag red fram, han ville koncentrera sig på hindrena haha. Efter att jag hade hoppat böjde jag igenom honom och gjorde lite lösgörande. Mjuk och fin! det är dock fortfarande väldigt svårt för mig att samla ihop honom. Han är redan väldigt svår att få att gå på tygeln och kräver väldigt mycket ben, och ben är inte precis någonting jag har haha. Måste träna!!
Självklart red jag i min älskade stövlar! Man får en så stadig skänkel i dem att det är otroligt! Det passar mig perfekt eftersom jag har tappat muskler i benet och stövarlna hjälper mig att hålla dem på plats!
På onsdag är det hoppträning, gissa om jag är taggad! Ska bli såå kul, första träningen på ca 6 veckor.
Båda hästarna fick sen gå ut utan täcke och njuta av vårvädret, Calle rullade sig såklart!
Jag smörjde träns och alla mina stövlar så nu är allt fint fint!
Imorgon ska Rilleponken vila!


Rille kände för att vara med på bild!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

OBS! Godkänner INTE anonyma kommentarer!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback