svar

Svar till Sanna som undra hur jag konditinostränar mina hästar.

Tja! Toppen, då har vi samma problem! Själv är jag ingen expert men det bästa enligt mig är att gå ut och galoppera så hästen får använda sina magmuskler. När jag konditionstränar rider jag på en äng vi har, ganska stor också. Skrittar fram i båda varven  i ca 10 min sen travar jag i båda varven runt hela ängen och sen kör man igång med galoppen. Jag brukar inte lägga upp ett så högt tempo på en gång just för att mina hästar blir lite väl starka då. Blir din häst stark och olydig så kan det vara bra att trötta ut den lite innan du lägger upp tempot. Sen beror det även på hur bra kondition din häst har. Rille har bättre kondition än jag trodde därför kunde jag köra lite hårdare med honom. Men han blev väääldigt stark och fick en tendens så till nästa gång vet jag att jag ska trötta ut honom innan jag lägger i en växel till ;) men som sagt, ut och galoppera i högt tempo så hästen får använda magmusklerna, det är då den stooora magen försvinner! Formen spelar inte så stor roll men bra att galoppera i låg form i början när du värmer upp. Viktigt att du skrittar av ordentligt och tänk även på att hästarna kan få mjölksyra så du tar det lugnt dagen efter. :) Du får prova fram och se hur mycket din häst orkar galoppera, men lägg in några minuter skritt och sen kör igång igen! Som ett fyspass :D jobbigt men nyttigt.

Har ni andra tips får ni gärna dela med er!

Hade haft Rille i ca 1 vecka på bilden, sjukt stark unghäst som inte var lydig för fem öre..inge bra kombination!


Kommentarer
Postat av: Maili

ut i skogen och klättra också :)

det stärker rumpan samtidigt som det ger bättre flås för de stackarna :)



intervallträning fungerar också jättebra. tex 5 minuter galopp, fem minuter skritt. Fem minuter galopp fem minuter skritt och så fortsätter man så ett par gånger :) roligast för hästen är ju självklart ute :)

2010-07-12 @ 16:57:50

Kommentera inlägget här:

OBS! Godkänner INTE anonyma kommentarer!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback